Aurul, maneaua si prostia


Mai devreme imi scrie Marius pe messenger. Era un link catre ultimul articol postat pe blogul sau (in sfarsit!). Marius era (si fac pariu ca este in continuare) ofticat pe o declaratie a binecunoscutului Marius Tuca, acordata site-ului paginidemedia.ro, referitoare la tabloidizarea masiva a online-ului romanesc.

Marius ma invita sa pariticip la discutia creata in urma postului sau, sa il sustin, noi doi avand de multe ori pareri apropiate despre online in general si despre cel romanesc in special. Dar evident, eu sunt Eternul Gica Contra si nu m-am putut abtine de la o mica disputa (la finalul articolului :P).

Ei bine, aceasta mica disputa (si faptul ca am descoperit ultima versiune de Windows Live Writer 2009 RC1) mi-au trezit pofta de blogging. In plus, Eternul Gica Contra nu se poate desfasura doar prin intermediul unor simple comment-uri, el are nevoie de spatiu… de lumina reflectoarelor asmutite asupra lui.

Sa revenim. Discutia s-a incheiat in coada de peste, asa cum a inceput: pe messenger. In ultimul comentariu ii propuneam lui Marius un studiu comparativ intre perechi de tabloid/generic de site-uri, ziare, televiziuni si radio-uri. Probabil nu m-am exprimat eu foarte bine in acel comentariu. As vrea sa vad cum au evoluat, comparativ, timp de un an traficul/tirajul/rating-ul unor astfel de perechi: gsp.ro vs. cancan.ro, Cotidianul vs. Libertatea, TVR1 vs. Antena1, Radio Guerrilla vs. Radio 21 (nu neaparat acestea, dar ati prins ideea) pentru a vedea in care mediu manelizarea/tabloidizarea este mai puternica si/sau mai rapida. Atat.

Nu sunt in postura de a da verdicte: Online-ul este cel mai tablidizat; Radio-ul este cea mai curata sursa de informare samd(iri-diri-dira). Nu am informatiile necesare, nu am timpul liber pentru a ma putea documenta. Dar nici nu pot visa cu ochii deschisi la un web romanesc imaculat si greu de viciat. Cum spuneam intr-unul din comentarii (sau doar voiam sa spun), mi-e teama ca online-ul romanesc este cel mai predispus la tabloidizare, la manelizare. Iar factorii care il fac atat de vulnerabil sunt chiar aceeasi care l-au propulsat acolo unde se afla acum: principala sursa de informare pentru noua generatie, cel mai mare furnizor de divertisment, cel mai utilizat mediu de comunicare etc etc etc. Care sunt factorii acestia? Simplu: accesul neingradit si cvasi-instantaneu la sursele de informare;  rata imensa de penetrare a “jurnalismului alternativ” – blogging-ul; existena unui numar tot mai mare de site-uri de tip user generated content (youtube, trilulilu, metacafe etc), unde oricine, oricand, poate adauga continut media; numarul tot mai mare de conexiuni broadband; ieftinirea accesului la aceste conexiuni.

Sa incercam o cautare rapida pe youtube: Alternosfera – 99 rezultate vs. Adrian Copilul Minune – 393 rezultate
Pe google: “luna amara” – 92800 rezultate vs. “florin salam” – 1670000 rezultate
Trilulilu: jazz – 259 rezultate vs. manele – 2532 rezultate

Si gata ca deja m-am enervat.

Cam asta e situatia actuala si cam pe aici ne situam cu tabloidizarea/manelizarea romaniei si, implicit, a online-ului romanesc. Web-ul nu este decat reflexia noastra ca intreg: suntem un popor de cancani, otv-isti si zu-zi. Ne place sa credem ca pe noi ne reprezinta Porumbescu, Brancusi si Eliade dar defapt Guta, Salam, Viri, Elodia si EpureSchiopCalarePeUnCopilDeAur sunt eroii zilelor noastre. Ghinion de nesansa!

p.s. Decat sa va chinuiti 5 minute si sa va tociti unghiile lasandu-mi comentarii vizavi de atitudinea mea total nepatriotica mai bine va duceati la vot.

8 thoughts on “Aurul, maneaua si prostia

Lasă un răspuns

